Dezvoltare Personala

Cum recunoaștem nevoile emoționale

Emoția este o reacție naturală, care se produce în mod automat datorită unui stimul intern sau extern și este legată de o nevoie. Emoțiile ne determină calitatea vieții și se manifestă în relațiile apropiate, în cuplu, la locul de muncă, în grupul de prieteni, în familie. Putem să definim emoția ca fiind o reacție simultană a sufletului și a corpului. Ea ne face să tremuram, să ne îmbujorăm, să ne agităm, să ni se umezească palmele sau ochii, să simțim cum pământul ne fuge de sub picioare.

Prezentăm în continuare nevoile emoționale de bază:

Potrivit lui Jeffrey Young cele cinci nevoi emoționale de bază ale indivizilor, care dacă sunt nesatisfăcute în copilărie pot determina tulburări psihice:

  1. Atașamentul securizant față de ceilalți. Aici este inclusă siguranța, acceptarea, stabilitatea. Încrederea în celălalt se hrănește din certitudinea că îți va răspunde la nevoi și se construiește în primele săptămâni de viață în relație cu mama sau o altă persoană care o înlocuiește pe mamă. Nevoia de siguranță presupune a fi protejat împotriva amenințărilor prezente și viitoare, de a fi susținut, de a putea exprima sentimentele fără teamă, de a primi afecțiune și empatie.
  2. Autonomie, competență  și sentimentul identității. Această nevoie se referă la capacitatea de a-și exprima propria opinie, a fi ascultat, susținut. Individul învață să se separe de familie și să funcționeze independent. Copiii supraprotejați nu reușesc la vârsta adultă să-și gestioneze banii, să rezolve probleme practice, să inițieze sarcini și să ia decizii corecte.
  3. Limite, granițe și autocontrol: se referă la internalizarea limitelor, capacitatea de a observa limitele celorlalți și de a le respecta. Astfel copilul învață să respecte drepturile celorlalți, să-și asume responsabilități și angajamente, să coopereze cu alți oameni.
  4. Autoapreciere și exprimare spontană. Se referă la felul în care noi ne valorizăm. Fără această nevoie îndeplinită, copilul învață să-și inhibe acțiunile și sentimentele pentru a evita dezaprobarea celorlalți sau rușinea.
  5. Relaxare și joacă. Din punct de vedere cultural nu suntem obișnuiți să ne relaxăm, pentru că ne este transmisă ideea că trebuie să muncim mereu. Dacă în copilărie nu a fost încurajat să se joace și să fie fericit, adultul ajunge să se concentreze pe aspectele negative ale vieții, este cuprins de o frică excesivă de a face greșeli.

Îți prezentăm în continuare câteva exerciții de conectare la propriile nevoi:

  • Intră în contact cu corpul tău

Ascultă-ți corpul și reacțiile acestuia la diverși stimuli interni și externi. Respirațiile din yoga pot fi utile, ancorarea în prezent cu ajutorul mindfulness-ului, scanarea corpului prin concentrarea atenției pe senzații, sau chiar câteva exerciții fizice pot fi de ajutor.

  • Fă diferența între nevoi și dorințe

Nevoile sunt tipice tuturor oamenilor pe când dorințele variază de la un individ la altul. De exemplu nevoia mea este de a mânca, iar dorința mea este de a mânca o pizza. Dacă nu mi se va îndeplini dorința, cu siguranță voi mânca altceva pentru a-mi satisface nevoia de hrană.

  • Analizează ce se află în spatele emoției tale

Dacă simți furie față de faptul că partenerul tău își aruncă hainele pe scaun și nu le aranjează în dulap, vezi ce se află în spate, care este nevoia ta? Poate fi nevoia de control, cea de aprobare, sau poate fi vorba de anumite limite personale.

  • Pune nevoile tale în prim plan

Zilnic avem sarcini de îndeplinit la serviciu și în familie, însă este necesar să asculți și nevoile tale. Tu ești cea mai importantă persoană din viața ta, pentru că dacă tu ești bine cu tine, vei observa cum și ceilalți vor fi bine și totul va fi în armonie.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.